Frycek18 Frycek18
1665
BLOG

Skrzydło kontra brzoza.

Frycek18 Frycek18 Rozmaitości Obserwuj notkę 88

*       Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie dyskusja pod notką*), w której ujawniły się trzy grupy poglądów na tytułowe zagadnienie:

  1. Grupa zwolenników hipotez prof. W. Biniendy, które w skrócie można przedstawić następująco: skrzydło TU154 nigdy nie zetknęło się z brzozą, bo samolot przeleciał nad jej wierzchołkiem 14-16 m, a gdyby jednak nastąpiło zderzenie, to w każdym przypadku skrzydło przecina pień brzozy i samolot z lekko uszkodzonym leci dalej, a gdyby jednak stracił kawałek na brzozie, to poleci on najdalej 10-12 m.
  2. Grupa zwolenników koncepcji zderzenia skrzydła z brzozą, w wyniku którego pień zostatał złamany, ale skrzydło też zostało mocno uszkodzone, wręcz naderwane. Samolot z takim naderwanym skrzydłem poleciał dalej i w wyniku działania sił aerodynamicznych końcówka skrzydła za brzozą odpadła. Jeden z dyskutantów określił to w ten sposób, cyt. "Skrzydło uderzając w pień roztrzaskało go w sposób podobny do prezentowanego przez prof. Biniendę a ponieważ przemieszczało się pod kątem zostało rozprute od dołu przez kikut pnia."
  3. Grupa najmniej liczna, do której należę, bo w tej dyskusji poparły mnie zaledwie 2 osoby. Uważamy, że w momencie uderzenia w brzozę końcówka skrzydła odpadła natychmiast w całości, uzyskała rotację w prawo i przeleciała górą nad samolotem, na prawą stronę od toru lotu samolotu, a pień brzozy uszkodzony uderzeniem, nie utrzymał ciężaru korony i złamał się pod jej ciężarem, ale nastąpiło to z opóźnieniem. Początkowo błędnie sądziłem, że przeleciał dołem, ale skorygował mój błąd @Chłop z kijkiem.

     Grupą nr 1 nie ma sensu się zajmować, to grupa fanatyków, którzy wierzą, że wszystkie dowody na zderzenie skrzydła z brzozą, w wyniku którego samolot stracił końcówkę skrzydła, zostały sfałszowane. Taki fakt nie zaistniał, więc nie ma tematu do dyskusji.

    Poglądami przedstawicieli grupy nr 2 jestem trochę zdziwiony, bo to w większości ludzie rozsądni i o dużej wiedzy. Zwolennika rozdarcia dolnego poszycia skrzydła przez kikut pnia, powinienem zaliczyć raczej do grupy nr 2,5, bo podpiera się prof. Biniendą. Wszyscy przedstawiciele tej grupy, moim zdaniem popełniają ten sam błąd, zapominając o istnieniu górnej części brzozy. Tu zacytuję fragment znanej mi relacji N. Bodina:

"- Kiedy upadłem, usłyszałem trzask łamiącego się drzewa. Podniosłem głowę i zobaczyłem opadającą koronę brzozy rosnącej przy mojej daczy."

    Z tej relacji wyciągam taki wniosek, że od momentu kolizji do momentu złamania pnia upłynął czas przynajmniej 1-3 s, a czas kontaktu skrzydła z pniem, to zaledwie 0,05 s, czyli tylko częściowo naderwane skrzydło nie mogło przeniknąć przez jeszcze stojący pień.

   Zastanawiałem się nad przyczyną tej, moim zdaniem, błędnej interpretacji i myślę, że jest nią bariera psychologiczna w postaci miejsca znalezienia oderwanej końcówki skrzydła, czyli wg różnych źródeł w odległości 108-111 m od brzozy. Ludzie starają się, aby samolot jak najbliżej "dowiózł" ją do miejsca odnalezienia. Walnie przyczynił się do tego prof. Binienda ze swoją symulacją odlotu na 10-12 m, stwarzając tym pewien "terror" psychologiczny. Czas skończyć z tym "terrorem", bo po pierwsze, jak wykazał to np. Ford Prefect * *) Binienda się myli, po drugie, amerykański test z samolotem DC7 dowiódł, że odlot końcówki skrzydła na 100 m jest możliwy.

   *) http://januszwojciechowski.salon24.pl/537947,wieloryb-brzoza-i-radio-erewan

 **) http://ford.salon24.pl/475630,binienda-wstydzi-sie-12-metrow 

  P. s. W trakcie pisania tego tekstu, przynajmniej trzy razy przeczytałem o przenikaniu uszkodzonego skrzydła przez pień brzozy.

 

 

Frycek18
O mnie Frycek18

Raczej rozsądny. Uzyskane zaszczytne bany: Peemka, Marcin Gugulski, Publikacje Gazety Polskiej, Gini, Markowski, Jeremiasz Paliwoda vel Docent Polejwoda, Jerzy Korytko, Stary Wiarus, Seaman, Eska, W Kapeluszu Panama, Xanielka, Toscana, Bresland, moherowy "profesor" Rafał Broda, Jeremiasz Flamewater, dawniej docent polejwoda, wyjątkowy idiota

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości